Tekst op website – 9 punten waar je op moet letten

De tekst op je website bepaalt voor een groot deel hoe (en hoe goed) je door Google wordt gevonden én wat de bezoeker doet en denkt tijdens en na het lezen van je artikel. De tekst op website is daarom oneindig veel belangrijker dan het uiterlijk van je website, de spannende plaatjes en dat geinige kleurverloopje in de achtergrond. Daarom hieronder 9 richtlijnen voor het schrijven van steekhoudende teksten die alles in zich hebben om goed te worden opgepikt door de zoekmachines.

1) Zorg dat je tekst uniek is
Je ontkomt er vaak niet aan om bepaalde zaken meerdere keren uit te leggen of ter sprake te brengen. Dat is prima, maar zorg er wél voor dat je dat telkens op een andere manier doet. Gebruik andere woorden, zoek alternatieven, varieer in je voorbeelden. De zoekmachines hebben het niet zo op ‘duplicate content’.

Daarmee bedoel ik ten eerste dat je niet teksten van andere websites klakkeloos moet overnemen. Dat is uberhaupt nogal onbeleefd en zou bestraft moeten worden met stokslagen. Ik bedoel ook intern op je eigen website.

2) Ga ‘promopraat’ uit de weg
Je bezoekers hebben een probleem en zoeken een oplossing. Je mag die van jou best aanprijzen (hé, de schoorsteen moet roken, niet waar!) maar hou het beschaafd. Biedt daadwerkelijk een oplossing. Help je bezoekers de weg te vinden uit het doolhof. Communiceer met ze in plaats van ze met reclametaal om de oren te slaan.

3) Ga ‘overdreven claims’ uit de weg
Valse beloftes werken niet. Maar ook ‘halve waarheden’ werken in de meeste gevallen tegen je. Google heeft er een scherp oog voor ontwikkeld. Zeker als je in niches opereert die bij voorbaat al verdacht zijn: gewichtsverlies, stoppen met roken, geld verdienen online, gokken en vrijwel alle ‘semi-medische’ niches. Keep it real.

4) Sloof je uit en ga eens wat dieper
Zeker na alle recente Google updates waarbij de zoekmachine (onder meer) ‘thin content’ op de korrel nam (en nog steeds neemt!) is het zaak je dieper in de materie te verdiepen en langere, steekhoudende artikelen op je website te publiceren. Google heeft er nooit op willen reageren, maar in de SEO-wereld geldt inmiddels de vuistregel dat 400 á 500 woorden de ondergrens is voor een artikel wat je op een beetje fatsoenlijke positie wilt terugzien in de rankings. Als het gaat om zoektermen met meer dan gemiddelde compeitie is 800 woorden een aardige richtlijn. Meer mag ook.

tekst_op_website
De tekst op je website bepaalt in grote mate hoe Google over je website denkt.

5) Gebruik ondersteunend beeld en video
Google ziet graag ‘rijke’ artikelen en je bezoekers toevallig ook. Plaats dus altijd minimaal een foto bij je artikel. Noem dat plaatje niet “foto23-klein.jpg’ maar ‘[zoekterm].jpg’, maak gebruik van de alt-tag en een onderschrift waarin je belangrijkste zoektermen ook terugkomen. De foto hiernaast heet dan ook “tekst_op_websites.jpg”.

Overigens lijkt een grote(re) foto beter te score in de ‘serps‘ maar daarover wordt verschillend gedacht.

En video? Een ‘unieke’ video is vaak teveel gevraagd (al was het maar budgetair) maar op YouTube of Vimeo vind je geheid een video die je verhaal moeiteloos nét dat beetje extra geeft. Zoals de video hieronder.

6) “Gij zult een revelant verhaal ophangen”
Als je boekhouder bent, schrijf dan artikelen die verband houden met boekhouden, administratie, aangiftes en wetgeving op dat vlak. Blijft bij uw leest! Je weet misschien van alles over ‘time management’ of het fokken van blauwgevlekte cavia’s, maar daar zijn andere platformen voor. Hou je gehele website zo relevant en ‘on topic’ mogelijk. Niet alleen om de zoekmachines op het juiste spoor te houden, maar ook om je bezoekerstromen zuiver en dus beter meetbaar te houden.

7) Vertel verhalen!
Op teveel websites worden gebruiksaanwijzingen en ‘spec sheets’ opgelepeld. Soms is dat een keer noodzakelijk, maar het is alles behalve de meest constructieve en effectieve contentstrategie. Publiceer in plaats daarvan verhalen. Bijvoorbeeld gebeurtenissen uit de dagelijkse praktijk die ten eerste veel aansprekender zijn dan een dorre opsomming van feiten en ten tweede veel prettiger te lezen zijn. Interview een klant, vertel welke problemen je product of dienst oplost aan de hand van praktijkverhalen, vraag leveranciers om ‘cases’ en gebruik ze.

8 Richt je tot één persoon
Als ondernemer ben je gewend in doelgroepen te denken. Dan praat je al snel in meervoud. Want ‘zij’ moeten op je website terugvinden wat je te bieden hebt. Maar hou in je achterhoofd dat ‘zij’ je website niet gezamenlijk lezen, maar individueel, ieder voor zich, op hun eigen beeldscherm. Ze zijn misschien niet alleen, ze lezen wel alleen. Tekst op website is een ‘gesprek’ tussen jou en die ene lezer. Spreek hem of haar dan ook aan als individu en niet als groep of gezelschap.

9 Schrijf heldere kopregels zonder poëtische kronkels of woordspelingen
Hou je kopregels strak, ‘to the point’ en gebruik het voornaamste keyword. Dat is niet alleen helder voor bezoekers maar houdt ook zoekmachines op het goede spoor. Hand in eigen boezem: ooit bedacht ik de titel “Metsel, plamuur, schuur en heb geduld” meegaf. Het was een artikel in een serie van 5 over SEO. Wat ik in dat artikel wilde zeggen is dat zoekmachine marketing net zo veel gedoe is als schilderen (waar ik een bloedhekel aan heb). Inmiddels scoor ik hoog in Google als het gaat om zoektermen als schuren, metselen en plamuren. Leuk, maar die bezoekers schrikken zich rot als ze op mijn website komen (daat gáát mijn bounce rate!) en erger nog: mensen die wél geïnteresseerd zijn in SEO slaan het artikel over omdat ze denken dat het over doe-het-zelven gaat.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest