Meer bezoekers op je website? Heel simpel: Google AdWords. Snel, effectief en goed te schalen. En toch negeert de gemiddelde ondernemer het. Meestal in de overtuiging dat ‘het niet werkt’. Of dat het teveel geld kost. Fout. Adwords werkt wel en als je het goed doet, levert het geld op. Misschien niet prettig om te horen, maar als er iets is dat niet werkt, dan is het je website.
Geen idee wat AdWords is? In een notendop: het zijn die kleine advertenties boven en soms onder (en vroeger ook naast) de zoekresultaten. Zoekt iemand naar ‘rode sokken’ dan kun jij je rode-sokken-advertentie nog vóór nummer 1 in de zoekresultaten plaatsen. Hoe ‘cool’ is dat!? Zonder SEO-koppijn en binnen een paar minuten op pagina 1.
Het nadeel: als iemand op je advertentie klikt, moet je betalen. Elke ‘klik’ kost een paar cent, een paar dubbeltjes of een paar euro – afhankelijk van de competitie voor het betreffende keyword. In sommigen markten is 50 voor één klik dagelijkse gang van zaken.
Als je die centen, dubbeltjes of euro’s niet terugverdient met meer omzet, schiet je in het rood. Dat overkomt 9 van de 10 beginnende AdWords-adverteerders. Die trekken vervolgens al snel de voor de hand liggende conclusie: AdWords werkt niet.
Die conclusie is niet alleen een tikkeltje overhaast maar ook (bijna altijd) onjuist. AdWords werkt wel. Je website werkt niet.
Om AdWords lucratief te krijgen, moet je eerst begrijpen wat het is. In letterlijke zin is het een stuk gereedschap waarmee je bezoekers naar je website stuurt. Maar als je wat verder kijkt dan je digitale neus lang is, is het een stukje van de puzzel.
Stel je voor dat je een winkel hebt. Aan het einde van de dag heb je niets verkocht. Nul komma nul euro omzet. En waarom? Omdat er domweg te weinig mensen over de vloer kwamen.
De volgende dag besluit je het anders te doen. Je zet een stoepbord voor de winkel. Laat een roedel vlotte meiden flyers uitdelen. Er zweeft een zeppelin boven de straat, je deelt ballonnen uit en zet een enorme advertentie in de lokale krant.
En ja hoor: de winkel stroomt vol. Rijen voor de deur en geschuifel tussen de schappen. Aan het eind van die tweede dag maak je de kassa op. En wat denk je? Wéér niks verkocht…
Waar dat aan ligt? Als je er even over nadenkt, kun je van alles verzinnen: je bent te duur, je hebt de verkeerde producten, je personeel maakt er een potje van en noem maar op. Maar één ding is zeker: aan het aantal bezoekers kan het niet gelegen hebben….
Op je website is het niet anders.
Vertaal dit voorbeeld eens naar je website: op dag 1 verkoop je niks. Op dag 2 laat je er een AdWords campagne op los en krijg je honderden bezoekers op je website. Maar opnieuw verkoop je niets.
Waar dat aan ligt? Als je er over nadenkt kun je (opnieuw) van alles verzinnen, maar 9 van de 10 ondernemers neemt die moeite niet en trekt de overhaaste conclusie dat AdWords kl*te is en alleen maar geld kost.
Als een ‘echte’ winkel niet voldoende verkoopt, weten we tientallen zaken op te noemen die succes wellicht in de weg staan. Maar als het om de website gaat, komt het niet in de gemiddelde ondernemer op dat het wel eens aan de website zou kunnen liggen….
Het blijft een raar fenomeen. Ik verbaas me er bij wijze van spreken nog elke dag over. Maar na tropenjaren in de bemodderde loopgaven van dit vak, begin ik te begrijpen waar het door komt. Althans, dat denk ik…
De ‘Grote Belofte’ van internet (anno 1995)
Veel (= té veel) ondernemers geloven nog steeds in de ‘Grote Belofte’ van internet: bouw een website en je bereikt de hele wereld, waaronder potentiële klanten. Nooit meer zorgen om acquisitie, altijd geld op de bank!
“AdWords-verkeer is het beste verkeer dat je kunt hebben. Het bestaat uit mensen die met hun portemonnee in de hand achter hun PC zitten”
Dat klopte aardig in 1995. Je weet wel, toen een domeinnaam 1000 gulden kostte en we inbelden met een ratelend 28K8 modem. Anno vandaag-de-dag is die belofte een regelrechte leugen. Zéker als het gaat om een commerciële website.
En helaas zijn ondernemers niet de enige die nog geloven in dat sprookje die belofte. De meeste websitebouwers zitten qua praktische kennis en ervaring met online marketing ook nog in de jaren ’90. Dus ook die jongens en meisjes zijn er van overtuigd dat AdWords niet werkt. Want het kan natuurlijk niet liggen aan die prachtige websites die ze bouwen…
Geef AdWords niet de schuld
AdWords is een stuk gereedschap. Het brengt zonder dat je enorme bedragen hoeft te investeren bezoekers naar je website. Niet zó maar bezoekers, maar bezoekers waarvan je weet dat ze geïnteresseerd zijn. Ze zochten tenslotte naar ‘rode sokken’, weet je nog? En jij verkoopt rode sokken. Als ze vervolgens bij jou niet kopen, dan ligt dat aan jou. Aan je aanbod, je prijsniveau of je website. Of aan alle drie. Maar niet aan AdWords.