Allemaal hartstikke leuk, die openheid op ‘de interwebs’ maar copyrighttechnisch is het een drama. De tekst waar je hard op hebt zitten zwoegen en de foto’s die je met engelengeduld maakte en verzamelde, worden met Ctrl-A opgezogen en met Crtl-V ergens anders geplakt alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het slechte nieuws: je kunt het niet voorkomen. Het goede nieuws: je kunt het de ‘RechtsKlikkers’ wel een stuk moeilijker maken.
Om alle misverstanden te voorkomen: het is niet te voorkomen dat foto’s van je website gejat worden en buiten je bereik op een andere website worden gebruikt. Het is een van de keerzijde van de digitalisering. En dat geldt ook voor tekst en zelfs de code van je website.
Is dat erg?
Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden. Om heel eerlijk te zijn maakt het mij niet zo veel uit. Of nee, beter gezegd: ik ben opgehouden me er druk over te maken. Dat is (voor mij) contraproductief terwijl ik me beter op positieve dingen kan richten.
Bovendien: alle inspanningen die je doet om de boel dicht te timmeren zijn nutteloos. Als ze je content écht willen hebben dan lukt dat. Misschien dat de beginnende freeloader afhaakt als hij merkt dat hij die foto niet via Ctrl-A van je site kan halen. Maar de beroepsfreeloder maakt een screenshot of schakelt via de browser Java uit. Daarmee zijn al je slimme sloten op de deur omzeild…
Over ‘duplicate content’
Als Google dezelfde content (tekst, foto’s etc) vindt op verschillende url’s dan is er sprake van ‘Duplicate Content’. Google geeft in principe de SEO-waarde aan de url waar de content voor de eerste keer werd aangetroffen.
Het ‘Duplicate Content Filter’ werkt bij websites met forse bezoekersaantallen en zoekwoorden met een stevig volume
Dus als iemand content steelt van jouw blog, dan houdt Google er rekening mee dat jij de SEO-waarde krijgt toebedeeld. Althans, dat is de theorie. In de praktijk werkt het ‘Duplicate Content Filter’ waarschijnlijk alleen bij websites met forse bezoekersaantallen en zoekwoorden met een stevig volume. Bovendien lijkt het dat Google in de praktijk meer SEO-waarde toekent aan de url met de meeste autoriteit en niet persé aan de url waar de content voor het eerst werd aangetroffen.
Toch ten strijde? Kies uw wapen!
Als je het de boefjes ondanks alles toch zo moeilijk mogelijk wilt maken om de content van je WordPress website kopiëren, dan biedt de voorraadkast WordPress plugins voldoende keuze.
Als je alleen je foto’s wilt beschermen, is dit waarschijnlijk je wapen naar keuze. Dat is namelijk exact wat deze plugin doet. Je foto’s zij niet meer met een simpele ‘Right Click’ te kopiëren maar de rest van je content (links bijvoorbeeld!) blijft gevrijwaard. Als we dit schrijven gingen zo’n 120.000+ websitegebruikers je voor. Dat zegt wel iets maar niet alles. We hebben de plugin zelf niet getest. Je vindt ‘m hier >>
Behalve een mondvol is de ‘Content Copy Protection & Prevent Image Save’ behalve nieuw, ook een prima, maar erg basic bescherming tegen rechtsklikkers. De plugin doet zijn best maar een béétje contenthooligan weet de valkuilen makkeljk te omzeilen. Als dat voldoende is, dan vind je ‘m hier>>
Simpel en relatief simpel. Eerlijk gezegd is dit de enige ‘copy protector’ die we ooit hebben gebruikt voor de website van een klant. Deed wat het moet doen en is snel en relatief simpel in te regelen. De functies voor CTRL+A, CTRL+C, CTRL+X, CTRL+S en CTRL+V bestaan na installatie domweg niet meer. Als dat je een veilig gevoel geeft, is dit een prima plugin. UPDATE: het lijkt er op alsof de gratis versie van deze plugin niet meer beschikbaar is.
Overigens is er van deze plugin behalve een gratis versie ook een betaalde versie. Die geeft je iets meer controle over wat je wel en wat je niet wilt beschermen. Daarnaast presteert de premium versie meestal beter op smartphones en tablets. Die premium versie vind je hier.
Ze omschrijven zichzelf als een “simple, yet aggressive plugin that uses multiple, aggressive techniques in protecting your content from being stolen”. Dat klinkt in elk geval krijgshaftig. En dat is natuurlijk wat je wil als je besluit de deur in het slot te gooien. Of het in de praktijk allemaal zo werkt, valt zoals al eerder gemeld te betwijfelen. Maar inmiddels gaven meer dan 100.000 gebruikers deze plugin 3,5 van de 5 sterren. Er is behalve een gratis versie ook een betaalde versie. Die ‘premium’ plugin kost $10 (voor een enkele site) en biedt een serie aan extra’s. Of die je verder helpen moet je zelf bepalen. Als je de plugin in actie wilt zien dan kan dat hier>>. Voor de plugin zelf, klik hier >>
Meer weten? Verder lezen?
Er worden online soms scherpe debatten gevoerd over de bescherming van content. Hoe je het moet doen, maar vooral over óf je het moet doen. Ook WordPress zelf besteedde er aandacht aan in een artikel met de (wat mij betreft) nogal pretentieuze titel “Voorkom diefstal van je content”. Lees het en trek je eigen conclusies.